Dersin Adı | Uluslararası Göç Sosyolojisi |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOC 260 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders öğrencilere sosyolojinin bir çalışma alanı olarak uluslararası göç olgusunu tanıtmayı amaçlamaktadır. Göç konusundaki temel kavramlar, tartışmalar ve teorilerin yanı sıra Türkiye’nin uluslararası göç deneyimi de ders kapsamında öğrencilere sunulacaktır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders uluslararası göçün boyutlarını ve temel kavramlarını sunmayı amaçlar. Ders ilk olarak uluslararası göç teorilerini ve çeşitli göç hareketliliklerini inceler. Daha sonra, diaspora, uzak mesafe milliyetçiliği, ulus-ötesicilik, etnik ekonomiler gibi uluslararası göç ile ilgili kavramları ele alır. Son olarak, ders göç alan, göç veren ve transit ülke olarak Türkiye örneğine odaklanmaktadır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş | |
2 | Göç çalışmalarına giriş | Koser, K. (2007). International migration: A very short introduction. (Chapter 1 Why migration matters, pp. 1-15). New York: Oxford University Press. Castles, S., De Haas, H. & Miller, M. J. (2014). The age of migration: International population movements in the modern world (5th ed.). (Chapter 1 Introduction, pp. 1-20). New York: Palgrave Macmillan. |
3 | Göç teorileri | Massey, D. et al. (1993). Theories of international migration: A review and appraisal. Population and Development Review, 19(3), 431- 466. Castles, S., De Haas, H. & Miller, M. J. (2014). The age of migration: International population movements in the modern world (5th ed.). (Chapter 2 Theories of Migration, pp. 25-53). New York: Palgrave Macmillan. |
4 | Göç çeşitleri I: - Gönüllü – Zorunlu göç ayrımı - Ekonomik göç/İşgücü göçü | Koser, K. (2007). International migration: A very short introduction. (Chapter 2 Who is a migrant?, pp. 16-27). New York: Oxford University Press. Erdal, M. B. & Oeppen, C. (2018). Forced to leave? The discursive and analytical significance of describing migration as forced and voluntary. Journal of Ethnic and Migration Studies, 44(6), 981-998. Bartram, D. (2005). International Labor Migration: Foreign Workers and Public Policy. (Chapter 2 Labor Migration in the Postwar Period, pp. 31-52). Hampshire: Palgrave Macmillan. Castles, S. (2006). “Guest Workers in Europe: A Resurrection?” International Migration Review 4(4): 741-766. |
5 | Göç çeşitleri II: - Zorunlu göç - Düzensiz göç - Transit göç | Koser, K. (2007). International migration: A very short introduction. (Chapter 6 Refugees and asylum-seekers, pp. 70-89). New York: Oxford University Press. Koser, K. (2007). International migration: A very short introduction. (Chapter 5 Irregular migration, pp. 54-69). New York: Oxford University Press. Menjívar, C. (2006). Liminal Legality: Salvadoran and Guatemalan Immigrants’ Lives in the United States. American Journal of Sociology, 111(4), 999–1037. Düvell, F. (2012). Transit migration: A blurred and politicised concept. POPULATION, SPACE AND PLACE, 18, 415-427. |
6 | Diaspora ve uzak mesafe milliyetçiliği | Cohen, R. (2008). GLOBAL DIASPORAS: An introduction. (Chapter 1 Four Phases of Diaspora Studies, pp. 1-20). London and New York: Routledge. Safran, W. (1991). Diasporas in modern societies: Myths of homeland and return. Diaspora: A journal of transnational studies, 1(1), 83-99. Schiller, N. G. (2005). “Long Distance Nationalism”. In Melvin Ember, Carol R. Ember, Ian Skoggard (Eds.). Encyclopedia of Diasporas: Immigrant and Refugee Cultures Around the World. Volume I: Overviews and Topics. Springer. pp. 570-580. |
7 | Ara sınav | |
8 | Ulus-ötesicilik | Bash, Linda; Nina Glick Schiller and Christina Szanton Blanc. (1994), Nations Unbound: Transnational Projects, Postcolonial Predicaments, and Deterritorialized Nation-States. London: Routledge. • Transnational Projects: A New Perspective, pp.1-21. • Theoretical Premises, pp. 22-51. Faist, T., Fauser, M. & Reisenauer, E. (2013). Transnational Migration. (Chapter 1 Three Transnationals: Transnationalization, Transnational Social Spaces and Transnationality, pp. 1-17 and Chapter 2 Transnationality and Social Practices: pp. 27-45). Cambridge: Polity Press. |
9 | Göçmenler ve ev sahibi toplum | Castles, S., De Haas, H. & Miller, M. J. (2014). The age of migration: International population movements in the modern world (5th ed.). (Chapter 12 New Ethnic Minorities and Society, pp. 264-295). New York: Palgrave Macmillan. Gottdiener, M.; Ray Hutchinson, (2011), The New Urban Sociology, Ch. 8, Minority Settlement Patterns, Neighborhoods, and Communities in the Multicentred Metro Region, Westview Press: Boulder, pp. 185-208. |
10 | Türkiye’nin göç deneyimi I: Son Osmanlı ve erken cumhuriyet döneminde gelen göçler ve nüfus değişimi | İçduygu, A. & Sert, D. (2015). The changing waves of migration from the Balkans to Turkey: A Historical account. In H. Vermeulen et al. (Eds.), Migration in the Southern Balkans (pp. 85-104). IMISCOE Research Series, DOI 10.1007/978-3-319-13719-3_5 Kirişci, K. (2000). Disaggregating Turkish citizenship and immigration practices. Middle Eastern Studies, 36(3), 1-22. Kirişci, K. (2008). Migration and Turkey: the dynamics of state, society and politics. In R. Kasaba (Ed.), Turkey in the Modern World (Cambridge History of Turkey, volume 4). (pp. 175- 198). Cambridge: Cambridge University Press. Suggested Readings: Parla, A. (2006). Longing, belonging and locations of homeland among Turkish immigrants from Bulgaria. Southeast European and Black Sea Studies, 6(4), 543-557. Vasileva, D. (1992). Bulgarian Turkish emigration and return. International migration review, 26(2), 342-352. |
11 | Türkiye’nin göç deneyimi II: Avrupa’ya işgücü göçü | Abadan-Unat, N. (2011). Turks in Europe: From guest worker to transnational citizen. (Chapter 1 Phases of Turkish Emigration, pp. 1-37 and Chapter 3 Empirical Research, pp. 51- 86). New York: Berghahn Books. İçduygu, A. (2012). 50 years after the labour recruitment agreement with Germany: The consequences of emigration for Turkey. PERCEPTIONS, 17(2), 11-36. Suggested Readings: Nielsen-Ostergaard, Eva Kristine. (2001), “Transnational Political Practices and the Receiving State: Turks and Kurds in Germany and the Netherlands,” Global Networks, 1:3, pp. 261-281. Topal, Çağatay. (2008), “Surveillance in Germany after 9/11,” European Societies, 10:5, pp. 809-832. |
12 | Türkiye’nin göç deneyimi III: Transit ve göç alan bir ülke olarak Türkiye | Düvell, F. (2018). From migration transition to integration challenge. New Perspectives on Turkey, 58, 179-200. Genç, F., Heck, G. & Hess, S. (2018). The multilayered migration regime in Turkey: Contested regionalization, deceleration and legal precarization. Journal of Borderlands Studies, 1-20. Rittersberger-Tılıç, H. (2015-2016). From “forced to leave” to “forced to stay”: Syrian “refugees” in Turkey. NÜFUSBİLİM DERGİSİ / TURKISH JOURNAL OF POPULATION STUDIES, 37-38, 7-26. |
13 | Göçün göç veren toplumlar üzerindeki etkileri | Castles, S., De Haas, H. & Miller, M. J. (2014). The age of migration: International population movements in the modern world (5th ed.). (Chapter 3 How Migration Transforms Societies, pp. 55-83). New York: Palgrave Macmillan. Koç, İ. & Onan, I. (2004). International migrants’ remittances and welfare status of the left-behind families in Turkey. The International Migration Review, 38(1), 78-112. Çelik, K., Beşpınar, U. & Kalaycıoğlu, S. (2013). Experiences of stay-behind women in international migration. In T. Geisen, T. Studer & E. Yıldız (Eds.), Migration, familie und soziale lage: Beiträge zu bildung, gender und care (pp. 235-250). Heidelberg: Springer. |
14 | Dönemin gözden geçirilmesi | Documentary screening: The Forced Migration of the Turks of Bulgaria |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
16 | Final |
Ders Kitabı | |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 10 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 1 | 20 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 3 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 3 | 45 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 1 | 20 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 27 | |
Final Sınavı | 1 | 40 | |
Toplam | 180 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Klasik ve çağdaş sosyolojik kuramların bilgisine ve bu kuramları karşılaştırmalı olarak değerlendirme becerisine sahip olur. | X | ||||
2 | Sosyoloji alanındaki temel yöntembilimsel yaklaşımlar, toplumsal araştırma ve veri analiz yöntemlerinin bilgisine sahip olur. | X | ||||
3 | Sosyolojinin temel alanları olan genel sosyoloji, kurumlar sosyolojisi, toplumsal yapı ve değişme ve uygulamalı sosyoloji alanlarında bilgiye sahip olur. | X | ||||
4 | Sosyolojik bir projeyi araştırma sorusuna en uygun yöntemlerle bireysel ya da grup üyesi olarak başlangıcından sonuna kadar tasarlayarak uygulama becerisine sahip olur. | X | ||||
5 | Sosyolojik tahayyülü kullanarak bireysel sorunların arkasındaki toplumsal dinamikleri ortaya koyma becerisine sahip olur. | X | ||||
6 | Yerel, ulusal ve küresel düzlemdeki toplumsal sorunları tanımlayıp, bu sorunların çözümü için yeni politika önerileri sunma yeteneğine sahip olur. | X | ||||
7 | Sosyolojik bir araştırmanın veri toplama ve veri analizi süreçlerinde bilişim teknolojilerini kullanma bilgi ve becerisine sahip olur. | X | ||||
8 | Sosyolojik verilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket etme ve bilimsel ve etik değerleri dikkate alma becerisine sahip olur. | X | ||||
9 | Toplumsal yaşamın çeşitli yönlerini analiz ederken sosyal bilimlerin farklı alanlarından faydalanma bilgi ve becerisine sahip olur. | |||||
10 | Sosyoloji ve sosyal araştırma alanlarındaki bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek kendini mesleki açıdan sürekli yenileme becerisine sahip olur. | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak sosyolojik bilgi toplar ve sosyologlar ve diğer sosyal bilimciler ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1). | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirme becerisine sahip olur. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest